Likabehandling på Grebbestads folkhögskola

Grebbestads folkhögskola ska vara en jämställd arbetsplats och en skola fri från diskriminering, där alla människor har lika värde. Vår skola är en plats där ingen skall känna sig diskriminerad eller utsättas för kränkningar. Hos oss ska alla känna sig trygga.

Vision

Grebbestads folkhögskola ska vara en jämställd arbetsplats och en skola fri från diskriminering, där alla människor har lika värde.

Mål

  • Att respektera och acceptera varandra och varandras olikheter
  • Att agera så att ingen hamnar utanför
  • Att säga ifrån och uppmärksamma om någon beter sig illa mot andra

Det är viktigt att vi på skolan tidigt vågar signalera om det förekommer missförhållanden eller risk för missförhållanden och att alla på skolan och arbetsplatsen är lyhörda för dessa signaler. 

Jämställdhet och likabehandling

Enligt Diskrimineringslagen är vi skyldiga att arbeta med alla sju diskrimineringsgrunderna. Vi ska inte bara agera om vi uppmärksammar eller upplever diskriminering, utan också aktivt vidta åtgärder för att förebygga detta. Vi ska främja lika rättigheter och möjligheter.

  1. Kön: Diskriminering på grund av kön, inklusive könsidentitet och könsuttryck.
  2. Könsöverskridande identitet eller uttryck: Diskriminering på grund av att någon inte identifierar sig med det kön som tilldelades vid födseln eller uttrycker sitt kön på ett sätt som inte följer normerna.
  3. Etnisk tillhörighet: Diskriminering på grund av nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.
  4. Religion eller annan trosuppfattning: Diskriminering på grund av religiös tillhörighet eller annan trosuppfattning.
  5. Funktionsnedsättning: Diskriminering på grund av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsnedsättning.
  6. Sexuell läggning: Diskriminering på grund av sexuell läggning, inklusive homosexualitet, bisexualitet och heterosexualitet.
  7. Ålder: Diskriminering på grund av ålder, oavsett om det gäller unga eller äldre personer.

Handlingsplan och Åtgärder

  • Förebyggande arbete: Vi ska kontinuerligt arbeta för att skapa en inkluderande miljö genom utbildning och medvetandegörande aktiviteter för både personal och deltagare.
  • Rutiner för anmälan: Alla anmälningar ska tas på allvar och utredas skyndsamt. I första hand görs anmälan till rektor. Dessa rutiner ska vi tydligt förmedla till deltagare och personal i samband med skolstart och nyanställningar.
  • Uppföljning och utvärdering: Likabehandlingsplanen ska följas upp och utvärderas årligen för att säkerställa att målen uppnås och att åtgärderna är effektiva.

Värdegrund

Folkhögskolan ska arbeta på ett demokratiskt sätt som uppmuntrar delaktighet och inflytande. Skolan ska präglas av en öppen attityd och respekt för människors olikheter och lika värde. Vi tror att du lär dig mer och lättare om du vistas i en miljö där du blir sedd och får bekräftelse för den du är.

Ansvar och Roller

  • Huvudmannen (Skolan ägs av Västra Götalandsregionen): Ansvarar för att lagen följs och att likabehandlingsplanen implementeras och efterlevs.
  • Personal: Ska vara förebilder och aktivt arbeta för att främja likabehandling och motverka diskriminering.
  • Deltagare: Ska känna till sina rättigheter och skyldigheter samt aktivt bidra till en inkluderande och trygg miljö.

 

 

Robert Karlsson

Rektor

Telefonnummer